Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Wytyczne URK dotyczące sztucznej inteligencji w procesie kształcenia

8 grudnia 2023 r. Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia podjęła uchwałę w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia, w której znalazły się wytyczne i rekomendacje skierowane zarówno do studentów, jak i nauczycieli akademickich. Ma to związek z dynamicznym rozwojem systemów generatywnej sztucznej inteligencji i wynikającą z niego koniecznością dostosowania kształcenia akademickiego.

Prace nad regulacjami w zakresie wykorzystywania narzędzi sztucznej inteligencji były prowadzone na Uniwersytecie Warszawskim przez ostatnie miesiące, podczas których poddano analizie dotychczas przyjęte i obowiązujące w polskich i zagranicznych uczelniach dokumenty. Na bazie prowadzonych prac wypracowano wspólne dla całej Uczelni standardy korzystania ze sztucznej inteligencji w ramach kształcenia na studiach w taki sposób, aby jednocześnie nie doprowadzić do przeregulowania w tym zakresie. Opracowany materiał jest odpowiedzią na głosy społeczności uniwersyteckiej, w tym także przedstawicieli studentów, czego wyrazem była uchwała nr 40 Parlamentu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 10 września 2023 r. w sprawie kształcenia z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Uchwała, między innymi, zawiera rekomendację, aby nauczyciele akademiccy i inni prowadzący zajęcia rozważyli wykorzystanie systemów SI w procesie kształcenia w celu lepszego przygotowania osób studiujących do wyzwań współczesności, a także zachęca do organizacji i regularnego udziału w szkoleniach dotyczących wykorzystania systemów SI w procesie kształcenia akademickiego.

URK rekomenduje ponadto, aby rady dydaktyczne i rady szkół doktorskich przeprowadziły dyskusje dotyczące wykorzystania systemów SI w procesie kształcenia odpowiednio na poszczególnych kierunkach studiów, jak i w szkołach doktorskich. Zgodnie z podjętą uchwałą rady dydaktyczne mogą ponadto uchwalić szczegółowe zasady korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia dla określonego kierunku studiów.

Więcej: https://urk.uw.edu.pl/wytyczne_sztuczna_inteligencja/