Studenci dla Otoczenia
Celem Programu “Studenci dla Otoczenia jest kształcenie kompetencji praktycznych i społecznych studentów poprzez przygotowanie i realizację projektu na rzecz wybranej instytucji czy grupy społecznej (np. osoby starsze, młodzież licealna), przy współpracy z tutorami oraz ekspertami z instytucji zewnętrznej.
Odbiorcami Programu będą studenci ostatnich czterech semestrów studiów I oraz II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, w szczególności w obszarze nauk społecznych.
W semestrze zimowym 2021/2022 będzie realizowana 1. edycja, w ramach której Wydział Socjologii zrealizuje pilotaż Programu. Aktualnie trwają przygotowania do 2. edycji Programu w semestrze letnim.
Poprzez udział w Programie studenci będą mieli okazję zwiększyć praktyczne umiejętności diagnozowania problemów społeczno-gospodarczych i realizacji działań na rzecz społeczności lokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów innowacyjności, działając w warunkach „żywego” laboratorium społecznego. Studenci zwiększą także wiedzę na temat metod i narzędzi przydatnych do przygotowania i realizacji projektów o charakterze wdrożeniowym. Dzięki pracy w zespołach projektowych rozwiną także umiejętności skutecznego komunikowania się w grupie. Dzięki bezpośrednim kontaktom z przedstawicielami instytucji zewnętrznych zwiększą swoją wiedzę na temat aktualnej sytuacji na rynku pracy, w tym oczekiwań pracodawców co do umiejętności i kompetencji, jakimi powinni wykazywać się absolwenci studiów wyższych.
Efekty pracy studentów powinny mieć wartość aplikacyjną. Poziom i sposób wdrożenia wypracowanych produktów/rozwiązań zależą od rodzaju projektu, efekty powinny być odpowiedzią na zdefiniowaną potrzebę partnera zewnętrznego czy grupy społecznej. Jeśli to możliwe, zostaną zweryfikowane, sprawdzone na „żywym organizmie”.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Sposób realizacji Programu
- Przygotowanie szczegółowych założeń realizacji Programu, właściwych metod i narzędzi dydaktycznych dostosowanych do aktualnej sytuacji epidemicznej oraz bilansu kompetencji, uzgodnienia dotyczące warunków współpracy z instytucjami zewnętrznymi oraz nauczycielami akademickimi uczestniczącymi w Programie w roli tutorów, podpisanie porozumień, ustalenie listy obszarów badawczych, listy zewnętrznych instytucji współpracujących, grupy tutorów UW oraz ekspertów instytucji zewnętrznych, nadzór merytoryczny nad realizacją Programu.
- Rozpowszechnienie informacji wśród studentów na temat zajęć ogólnouniwersyteckich i rekrutacja uczestników.
- Warsztaty na temat realizacji wdrożeniowych projektów badawczych w społecznościach lokalnych.
- Studenci przygotowują plan projektu w zespołach, dołączając zgodę wybranego nauczyciela akademickiego na objęcie indywidualną opieką w zakresie realizacji projektu badawczego (tutoring) we współpracy z instytucją zewnętrzną (ekspertem zewnętrznym). Plan projektu jest oceniany przez tutora we współpracy z ekspertem zewnętrznym. Warunkiem realizacji projektu (i finansowania jego kosztów) jest uzyskanie pozytywnej opinii tutora.
- Realizacja projektów przez studentów pod opieką tutorów w trakcie jednego semestru akademickiego (indywidualne wsparcie studentów), w tym możliwość pokrycia kosztów realizacji projektu np. zakup danych cyfrowych lub zakup dostępu do narzędzi umożliwiających prowadzenie badań online/usług badawczych. Współpraca studenta z instytucją zewnętrzną i ekspertem instytucji zewnętrznej, zakończona opinią ze strony eksperta. Przygotowanie przez studentów prezentacji na temat wyników realizacji projektu.
- Warsztaty podsumowujące z udziałem przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego – prezentacja zrealizowanych projektów badawczych.
- Przygotowanie podsumowania I edycji Programu “Studenci dla Otoczenia” oraz koncepcji rozwoju Programu oraz założeń kolejnych edycji z udziałem ekspertów zewnętrznych i tutorów.
Realizacja Programu opiera się na wnioskach z doświadczeń realizacji podobnych inicjatyw na Uniwersytecie Warszawskim w poprzednich latach, wprowadzając jednocześnie nowe elementy dydaktyczne specyficzne dla aktualnej sytuacji epidemicznej. Dotyczy to m.in. następnych przedsięwzięć: „Aplikacyjne prace dyplomowe” realizowane przez Akademickie Biuro Karier UW, Inicjatywy dla Otoczenia (IDO) realizowane przez Uniwersyteckie Centrum Wolontariatu UW, Laboratorium pomysłów – program grantów dla studentów realizowany przez Inkubator UW.