Kształcenie asynchroniczne na UW

13 10 2025
W najnowszym numerze Pisma UW ukazał się tekst poświęcony nauczaniu asynchronicznemu, z którego korzysta coraz więcej osób studiujących. Ta innowacyjna metoda kształcenia staje się coraz bardziej powszechna dzięki technologii cyfrowej, która pozwala na dostęp do materiałów edukacyjnych w dowolnym czasie i miejscu. Nauczanie asynchroniczne sprzyja elastyczności, dając osobom studiującym szansę na naukę zgodnie z ich indywidualnym tempem oraz na głębszą refleksję nad materiałem.
Nowe technologie wpływają nie tylko na zmieniający się rynek pracy, lecz także kształtują niespotykane wcześniej potrzeby i możliwości w obszarze edukacji. Dostęp do wiedzy we współczesnym świecie jest praktycznie nieograniczony. Ważne jest nie to, w jaki sposób rozwijamy swoje umiejętności, ale to, że chcemy to robić. Kluczem do sukcesu są wszechstronność i otwartość na podnoszenie kompetencji, a także lifelong learning, czyli proces uczenia się, który trwa przez całe życie. W taką wizję wpisują się kursy asynchroniczne prowadzone na Uniwersytecie Warszawskim.
O zaletach kształcenia asynchronicznego oraz o planach jego rozwoju wypowiadają się w tekście pt. Nauka w zgodzie ze sobą, autorstwa Agaty Rosińskiej z Biura Innowacji Dydaktycznych, prof. Joanna Getka z Wydziału Lingwistyki Stosowanej UW, prof. Monika Kresa z Wydziału Polonistyki UW oraz prof. Julia Kubisa z Wydziału Socjologii. Ich doświadczenie w zakresie tworzenia i koordynacji kursów asynchronicznych na UW jest niezwykle cenne i może stanowić inspirację dla innych. Nie bez znaczenia jest tu także głos osób studiujących, które chętnie uczestniczą w takich formach kształcenia i bardzo dobrze oceniają udostępniane obecnie kursy asynchroniczne.