Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0

12 grudnia 2024 r. Uniwersytet Warszawski i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę na realizację projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00). W ramach projektu wsparciem objętych zostanie 47 kierunków  studiów ze wszystkich jednostek dydaktycznych Uniwersytetu.

W ciągu najbliższych pięciu lat (2025-2029):

  • programy tych studiów zostaną dostosowane do zmieniających się oczekiwań i kompetencji studentów, potrzeb rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji,
  • studenci skorzystają z oferty dodatkowych zajęć prowadzonych w nowoczesnych formach (projekty, warsztaty, laboratoria), wyjazdów do innych ośrodków akademickich i kluczowych dla UW partnerów biznesowych, pomocy mentorów-praktyków i środków służących do finansowania kosztów badań naukowych,
  • wykładowcy rozwiną swoje kompetencje informatyczne i dydaktyczne, w tym związane z kształceniem wspierającym zieloną transformację,
  • zmodernizowane zostanie kształcenie językowe realizowane w trybie zdalnym,
  • podjęte zostaną działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out).

Cel główny projektu:

wdrożenie kompleksowego programu rozwoju 47 programów kształcenia na studiach I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, opartego na aktualizacji treści i modernizacji metod kształcenia oraz rozwoju elastycznych ścieżek kształcenia studentów.

Cele szczegółowe projektu:

  1. utworzenie 7 nowych kierunków studiów dla rozwijającej się gospodarki, zielonej i cyfrowej transformacji
    – Ochrona Przyrody
    – Laboratorium praktyk tekstowych
    – Leki biologiczne
    – Master in English Language Teaching
    – Digital Marketing
    – Ochrona zwierząt
    – Analityka Biznesowa
  2. modyfikacja 40 programów kształcenia, polegająca na dostosowaniu do aktualnych potrzeb gospodarki i rynku pracy
    – Europejskie studia optyki okularowej i optometrii
    – Międzywydziałowe Studia Ochrony Środowiska
    – Geografia
    – Geologia stosowana
    – Informatyka
    – Chemia medyczna
    – Kierunek lekarski
    – Matematyka
    – Chemiczna analiza instrumentalna
    – Bioinformatyka i biologia systemów
    – Chemia jądrowa i radiofarmaceutyki
    – Historia kultury w dobie humanistyki cyfrowej
    – Kognitywistyka
    – Studia miejskie
    – Filologia nowogrecka
    – Organizowanie rynku pracy
    – Psychologia
    – Socjologia interwencji społecznych
    – Historia i kultura Żydów
    – Nauczanie języków obcych
    – Ekonomia, nowa specjalność “Analityka biznesowa” i “Ekonomia społeczna”
    – American Studies
    – Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
    – Orientalistyka – indologia
    – Archeologia
    – Międzykulturowe studia filologiczne
    – Lingwistyka stosowana (specjalność PJM)
    – Logistyka i administrowanie w mediach
    – Profilaktyka społeczna i resocjalizacja
    –  Prawo
    – Ekonomia, nowa specjalność “Analityka biznesowa”
    – Kulturoznawstwo Europy Środkowo-Wschodniej
    – Logistyka i administrowanie w mediach
    – Socjologia stosowana i antropologia społeczna
    – Administracja
    – Dziennikarstwo i medioznawstwo
  3. podniesienie kompetencji 4830 studentów wybranych kierunków studiów dzięki dodatkowym, praktycznym elementom kształcenia
  4. zwiększenie świadomości kandydatów na studia oraz studentów w zakresie znaczenia kształcenia uniwersyteckiego oraz aktualnych potrzeb gospodarki i rynku pracy, ukierunkowane na ograniczanie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki
  5. podniesienie kompetencji 620 nauczycieli akademickich zaangażowanych w realizację procesu kształcenia na wybranych kierunkach studiów w zakresie zielonej i cyfrowej transformacji oraz nowoczesnej dydaktyki.

Główne rezultaty projektu:

  1. utworzenie 7 nowych i zmodyfikowanie 40 we współpracy z podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego programów kształcenia
  2. podniesienie kompetencji min. 3671 studentów i 496 nauczycieli akademickich na kierunkach studiów objętych wsparciem
  3. wdrożenie nowych i zmodyfikowanych e-lektoratów, zajęć praktycznych i programów mentoringowych dla studentów
  4. przygotowanie narzędzi służących lepszej komunikacji z kandydatami na studia
  5. opracowanie przykładowych elastycznych ścieżek kształcenia studentów na kierunkach studiów objętych wsparciem.

Grupy docelowe projektu:

  1. studenci kierunków studiów I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich objętych wsparciem w projekcie
  2. nauczyciele akademiccy, przedstawiciele kadry zaangażowanej w proces kształcenia na nowych kierunkach i modyfikowanych kierunkach kształcenia

W projekcie „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0” realizowanych będzie 9 zadań:

Zadanie 1: Nowe kierunki studiów dla rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej  transformacji
Zadanie 2: Modyfikacja programów kształcenia – nauki ścisłe, przyrodnicze i medyczne
Zadanie 3: Modyfikacja programów kształcenia – nauki humanistyczne i społeczne
Zadanie 4: Kształcenie językowe w dobie zielonej i cyfrowej transformacji
Zadanie 5: Rozwój kompetencji przyszłości studentów 47 programów kształcenia
Zadanie 6: Programy mentoringowe – nowa forma kształcenia kompetencji studentów
Zadanie 7: Drop-out – świadomy kandydat na studia
Zadanie 8: Rozwój kompetencji kadry – zielona i cyfrowa transformacja
Zadanie 9: Rozwój kompetencji kadry – nowoczesna dydaktyka

_________________________________________________________________________________________________________________

Informujemy, że istnieje możliwość zgłaszania do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy
i  przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe
Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Wartość projektu: 53 158 131,40 zł
Wysokość dofinansowania: 51 563 387,40 zł
Wkład własny: 1 594 744,00 zł

Koordynacja: Biuro Innowacji Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Dyrektor projektu: dr Agnieszka Janiak-Jasińska
Zastępca dyrektora ds. dydaktycznych: mgr Maksymilian Sas
Zastępca dyrektora ds. sprawozdawczości: mgr Beata Jaworska
Czas realizacji: 01.01.2025 r. – 31.12.2029 r.
Kontakt: zip2@uw.edu.pl