Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0
18 12 2024
12 grudnia 2024 r. Uniwersytet Warszawski i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę na realizację projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00). W ramach projektu wsparciem objętych zostanie 47 kierunków studiów ze wszystkich jednostek dydaktycznych Uniwersytetu.
W ciągu najbliższych pięciu lat (2025-2029):
- programy tych studiów zostaną dostosowane do zmieniających się oczekiwań i kompetencji studentów, potrzeb rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji,
- studenci skorzystają z oferty dodatkowych zajęć prowadzonych w nowoczesnych formach (projekty, warsztaty, laboratoria), wyjazdów do innych ośrodków akademickich i kluczowych dla UW partnerów biznesowych, pomocy mentorów-praktyków i środków służących do finansowania kosztów badań naukowych,
- wykładowcy rozwiną swoje kompetencje informatyczne i dydaktyczne, w tym związane z kształceniem wspierającym zieloną transformację,
- zmodernizowane zostanie kształcenie językowe realizowane w trybie zdalnym,
- podjęte zostaną działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out).
Cel główny projektu:
wdrożenie kompleksowego programu rozwoju 47 programów kształcenia na studiach I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, opartego na aktualizacji treści i modernizacji metod kształcenia oraz rozwoju elastycznych ścieżek kształcenia studentów.
Cele szczegółowe projektu:
- utworzenie 7 nowych kierunków studiów dla rozwijającej się gospodarki, zielonej i cyfrowej transformacji
- modyfikacja 40 programów kształcenia, polegająca na dostosowaniu do aktualnych potrzeb gospodarki i rynku pracy
- podniesienie kompetencji 4830 studentów wybranych kierunków studiów dzięki dodatkowym, praktycznym elementom kształcenia
- zwiększenie świadomości kandydatów na studia oraz studentów w zakresie znaczenia kształcenia uniwersyteckiego oraz aktualnych potrzeb gospodarki i rynku pracy, ukierunkowane na ograniczanie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki
- podniesienie kompetencji 620 nauczycieli akademickich zaangażowanych w realizację procesu kształcenia na wybranych kierunkach studiów w zakresie zielonej i cyfrowej transformacji oraz nowoczesnej dydaktyki.
Główne rezultaty projektu:
- utworzenie 7 nowych i zmodyfikowanie 40 we współpracy z podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego programów kształcenia
- podniesienie kompetencji min. 3671 studentów i 496 nauczycieli akademickich na kierunkach studiów objętych wsparciem
- wdrożenie nowych i zmodyfikowanych e-lektoratów, zajęć praktycznych i programów mentoringowych dla studentów
- przygotowanie narzędzi służących lepszej komunikacji z kandydatami na studia
- opracowanie przykładowych elastycznych ścieżek kształcenia studentów na kierunkach studiów objętych wsparciem.
Grupy docelowe projektu:
- studenci kierunków studiów I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich objętych wsparciem w projekcie
- nauczyciele akademiccy, przedstawiciele kadry zaangażowanej w proces kształcenia na nowych kierunkach i modyfikowanych kierunkach kształcenia
W projekcie „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0” realizowanych będzie 9 zadań:
Zadanie 1: Nowe kierunki studiów dla rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji
Zadanie 2: Modyfikacja programów kształcenia – nauki ścisłe, przyrodnicze i medyczne
Zadanie 3: Modyfikacja programów kształcenia – nauki humanistyczne i społeczne
Zadanie 4: Kształcenie językowe w dobie zielonej i cyfrowej transformacji
Zadanie 5: Rozwój kompetencji przyszłości studentów 47 programów kształcenia
Zadanie 6: Programy mentoringowe – nowa forma kształcenia kompetencji studentów
Zadanie 7: Drop-out – świadomy kandydat na studia
Zadanie 8: Rozwój kompetencji kadry – zielona i cyfrowa transformacja
Zadanie 9: Rozwój kompetencji kadry – nowoczesna dydaktyka
_________________________________________________________________________________________________________________
Informujemy, że istnieje możliwość zgłaszania do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy
i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe
Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Wartość projektu: 53 158 131,40 zł
Wysokość dofinansowania: 51 563 387,40 zł
Wkład własny: 1 594 744,00 zł
Koordynacja: Biuro Innowacji Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Czas realizacji: 01.01.2025 r. – 31.12.2029 r.
Kontakt: zip2@uw.edu.pl