Wyniki badania sytuacji bytowej osób studiujących
30 09 2024
Na Uniwersytecie Warszawskim odbyło się „Badanie sytuacji bytowej osób studiujących na UW”. Jego celem było dostarczenie kompleksowych i rzetelnych informacji o warunkach bytowych, potrzebach socjalnych, a także o oczekiwaniach studentek i studentów dotyczących wsparcia ze strony naszej uczelni w obszarze potrzeb socjalno-bytowych.
Badanie zostało zaprojektowane i zrealizowane zgodnie z wytycznymi Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia przez Zespół Roboczy powołany 18 grudnia 2023 roku decyzją prorektora UW ds. studentów i jakości kształcenia prof. Sławomira Żółtka. W skład Zespołu weszły studentki i studenci z Samorządu Studentów UW oraz Ogólnopolskiego Związku Zawodowego „Inicjatywa Pracownicza”, a także zespół Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia.
– Badanie pokazało, jak dużym wyzwaniem dla Uniwersytetu Warszawskiego są potrzeby socjalne osób studiujących. Wysokie koszty utrzymania zmusiły wiele z nich do podjęcia pracy zarobkowej. Badanie ujawniło, jak trudno jest im łączyć pracę ze studiowaniem. Tym ważniejsze jest wsparcie socjalne ze strony naszej uczelni wobec studentek i studentów. Odnosi się to zarówno do wsparcia materialnego świadczonego przez UW, jak i infrastruktury wsparcia osób studiujących w czasie nauki. Wsparcie to zostało generalnie dobrze ocenione przez osoby badane. Niedostatki w przestrzeniach do nauki i odpoczynku oraz zaplecza gastronomicznego w niektórych jednostkach UW są często uzupełniane przez sąsiednie jednostki na danym kampusie. Uniwersytet Warszawski dostosowuje się do potrzeb społeczności akademickiej. Widać to w wynikach naszego badania – powiedział dr hab. Mikołaj Jasiński, koordynator zespołu Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia, który kierował badaniem.
W przeprowadzanej w ramach badania w dniach od 9 kwietnia do 13 maja 2024 roku ankiecie (przy pomocy systemu Ankieter) wzięło udział 5237 osób (prawie 15% osób studiujących), przy czym wśród badanych reprezentowane były wszystkie poziomy kształcenia oraz wszystkie lokalizacje budynków, w których prowadzona jest dydaktyka.