Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Wymiana dobrych praktyk dydaktycznych w ramach współpracy krajowej i międzynarodowej

11 września 2023 r., w ramach projektu „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni”, odbyło się webinarium dotyczące wymiany dobrych praktyk dydaktycznych. Jego organizatorem była Politechnika Śląska, a w spotkaniu udział wzięli przedstawiciele uczelni wyższych z całej Polski, między innymi: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Łódzkiego, Politechniki Wrocławskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej im. St. Staszica  w Krakowie, Akademii Leona Koźmińskiego, Collegium Civitas, SWPS, Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Uniwersytetu Medycznego w Lublinie oraz University of Rome La Sapienza. Uniwersytet Warszawski reprezentowała dr Agnieszka Janiak-Jasińska, koordynatorka jednego z modułów realizowanego projektu, z wystąpieniem pt. Doskonalsi? Wpływ projektu Doskonałość Dydaktyczna Uczelni na system zapewniania jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim. Dr A. Janiak-Jasińska przedstawiła uczestnikom spotkania sposób realizacji projektu na UW, bliżej charakteryzując wybrane przykłady działań: Platformę Współpracy Dziekanatów UW, Punkt Doradztwa ds. Jakości Kształcenia, Bazę Dobrych Praktyk Dydaktycznych UW oraz Laboratorium Dobrych Praktyk Dydaktycznych UW. Każde z tych przedsięwzięć podjęte zostało z myślą o innej grupy docelowej, tym samym, ma inne założenia i cele.

Platforma Współpracy Dziekanatów to narzędzie informatyczne dla pracowników administracji, które pełni rolę: kompendium wiedzy o zasadach, procedurach i procesach związanych z obsługą procesu kształcenia, przestrzeni wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy pracownikami pionu dydaktycznego, medium aktualności. Punkt Doradztwa ds. Jakości Kształcenia służy wsparciu kadry zarządzającej oraz ciał kolegialnych w zakresie m.in. przygotowania do zewnętrznych akredytacji oraz doskonalenia systemów zapewniania jakości kształcenia na kierunkach studiów, studiach podyplomowych i programach kształcenia w szkołach doktorskich. Nauczyciele akademiccy i kadra zarządzająca będą mogli korzystać z Bazy Dobrych Praktyk Dydaktycznych – narzędzia, które służy gromadzeniu wiedzy o innowacyjnych działaniach dydaktycznych wdrażanych na UW, upowszechnianiu zagranicznych i krajowych przykładów dobrych praktyk dydaktycznych, dostarczaniu wiedzy o refleksji teoretycznej nad innowacjami dydaktycznymi. Możliwość omówienia przykładów dobrych praktyk w poszczególnych obszarach kształcenia zapewniają seminaria organizowane w ramach Laboratorium Dobrych Praktyk Dydaktycznych.

Podczas webinarium każda z uczelni przedstawiła własne, niezwykle ciekawe pomysły doskonalenia procesu dydaktycznego. Dzięki takim spotkaniom możemy czerpać z doświadczeń innych i wspólnie wypracowywać innowacje w obszarze dydaktyki akademickiej.