System zapewnienia jakości
System zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim budowany jest z poszanowaniem autonomii i specyfiki jednostek Uniwersytetu, w oparciu o ich dobre doświadczenia w zapewnianiu jakości kształcenia, w przekonaniu, że umacnianiu wysokiej jakości służy ocena własna, dialog, współpraca, wspieranie i upowszechnianie najlepszych rozwiązań.
System zapewniania jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim, obejmuje proces kształcenia na:
- studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich,
- studiach podyplomowych,
- studiach doktoranckich i w szkołach doktorskich.
W ramach systemu działają:
- Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia,
- rady dydaktyczne,
- zespoły działające na rzecz jakości kształcenia utworzone przez Rektora,
- Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
oraz
Biuro Innowacji Dydaktycznych oraz Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia odpowiedzialna za badania ankietowe.
Zarządzenie nr 163 Rektora UW z dnia 8 listopada 2019 r. w sprawie systemu zapewniania jakości kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim.
Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia (URK) opracowuje i przedstawia Rektorowi projekt strategii w zakresie zapewniania jakości kształcenia, opracowuje ogólnouczelniane procedury zapewniania jakości kształcenia, formułuje wytyczne skierowane do rad dydaktycznych i kierowników jednostek dydaktycznych.
Ponadto URK formułuje wytyczne i rekomendacje dotyczące w szczególności:
- projektowania i monitorowania programów studiów, programów studiów podyplomowych, programów kształcenia doktorantów,
- oceniania studentów, słuchaczy studiów podyplomowych i doktorantów,
- zapewniania jakości kadry dydaktycznej prowadzącej zajęcia dla studentów, słuchaczy studiów podyplomowych i doktorantów,
- podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez kadrę dydaktyczną,
- monitorowania i podnoszenia jakości zasobów do nauki, w szczególności bibliotek, laboratoriów i sal dydaktycznych oraz ich wyposażenia.
Zarządzenie nr 169 Rektora UW z dnia 12 listopada 2019 r. z późn. zm. w sprawie utworzenia rad dydaktycznych na Uniwersytecie Warszawskim.
Zespół ds. Zapewniania Jakości Kształcenia w Szkołach Doktorskich Uniwersytetu Warszawskiego został powołany przez JM Rektora UW na podstawie zarządzenia z dnia 24 stycznia 2024 roku.
Przewodniczącym Zespołu został prof. dr hab. Piotr Rybka z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW. Jego zastępczynią została dr hab. Aneta Pieniądz, prof. ucz., z Wydziału Historii UW. Zespół liczy 14 członków, w tym czworo doktorantów, reprezentujących każdą ze szkół doktorskich UW.
Zadaniem Zespołu jest dokonanie przeglądu funkcjonowania szkół doktorskich w ośmiu obszarach.
Zarządzenie powołujące Zespół:
Obwieszczenie dot. składu Zespołu:
https://monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Uchwa%C5%82a.aspx?ID=6900
Działa w zakresie:
- planowania organizacji procesu kształcenia na Uniwersytecie,
- koordynowania ogólnouniwersytecką ofertą dydaktyczną, w tym nauczania języków obcych na Uniwersytecie,
- prowadzenia spraw związanych z jakością kształcenia oraz ewaluacją procesu kształcenia,
- projektowania i realizacją innowacyjnych projektów dydaktycznych.
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia (PEJK) jest jednostką badawczą, która prowadzi systematyczne badania ewaluacyjne dotyczące różnych aspektów kształcenia na Uniwersytecie Warszawskim. Na podstawie zebranych danych sporządza raporty badawcze.
Badania dotyczące jakości kształcenia prowadzone są regularnie wśród kandydatów na studia, studentów, słuchaczy studiów podyplomowych, doktorantów, nauczycieli akademickich oraz absolwentów Uniwersytetu.
Przedsięwzięcia badawcze prowadzone są z wykorzystaniem metod ilościowych i jakościowych:
- ankiety ogólnouniwersyteckiej;
- ankiet jednostek dydaktycznych;
- metod badań jakościowych;
- analizy danych pochodzących ze źródeł administracyjnych Uniwersytetu i innych instytucji publicznych.
PEJK kieruje ujednoliconym systemem studenckich ankiet oceny zajęć dydaktycznych.
Zasady i procedury prowadzenia badań ankietowych w jednostkach dydaktycznych są zgodne z wytycznymi URK (DURK.2020.26.UURK.26 z późn. zm.) i są określone w uchwałach rad dydaktycznych dotyczących wewnętrznych systemów jakości.
– dokument przyjęty przez ministrów właściwych do spraw szkolnictwa wyższego krajów Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, na konferencji w Bergen w 2005 r. i znowelizowany w maju 2015 r. przez ministrów państw sygnatariuszy Procesu Bolońskiego na konferencji w Erywaniu.