Projekty współfinansowane w ramach programu FERS
Uniwersytet Warszawski rozpoczął realizację trzech projektów wspófinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS).
Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0
W ramach tego projektu wsparciem objętych zostanie 47 kierunków studiów ze wszystkich jednostek dydaktycznych Uniwersytetu.
W ciągu najbliższych pięciu lat (2025-2029):
- programy tych studiów zostaną dostosowane do zmieniających się oczekiwań i kompetencji studentów, potrzeb rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji,
- studenci skorzystają z oferty dodatkowych zajęć prowadzonych w nowoczesnych formach (projekty, warsztaty, laboratoria), wyjazdów do innych ośrodków akademickich i kluczowych dla UW partnerów biznesowych, pomocy mentorów-praktyków i środków służących do finansowania kosztów badań naukowych,
- wykładowcy rozwiną swoje kompetencje informatyczne i dydaktyczne, w tym związane z kształceniem wspierającym zieloną transformację,
- zmodernizowane zostanie kształcenie językowe realizowane w trybie zdalnym,
- podjęte zostaną działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out).
Celem głównym projektu jest wdrożenie kompleksowego programu rozwoju 47 programów kształcenia na studiach I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, opartego na aktualizacji treści i modernizacji metod kształcenia oraz rozwoju elastycznych ścieżek kształcenia studentów.
Nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00
Wartość projektu: 53 158 131,40 zł
Wysokość dofinansowania: 51 563 387,40 zł
Wkład własny: 1 594 744,00 zł
Więcej: https://zip2.uw.edu.pl
„Uczelnie Przyszłości”
Uniwersytet Warszawski został jednym z 12 partnerów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w projekcie „Uczelnie Przyszłości”. Projekt zakłada przetestowanie rozwiązań dotyczących kształcenia opartego o project-based learning model i weryfikację możliwości jego powszechnego zastosowania w szkolnictwie wyższym. To model polegający na nauczaniu poprzez realizację projektów. Studenci zdobywają wiedzę poprzez samodzielną realizację określonych zadań.
Celem projektu jest indywidualizacja nauczania w oparciu o rozwiązywanie praktycznych problemów, tworzenie innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych i dopasowanie metod kształcenia do różnorodnych potrzeb i zainteresowań studentów. Zaproponowana ścieżka będzie testowana jako alternatywa dla tradycyjnego podejścia do kształcenia. „Uczelnie Przyszłości” to projekt, który ma wypracować nowe metody współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w procesie kształcenia.
Nr umowy: FERS.05.01-IZ.00-0080/24
Więcej: https://bid.uw.edu.pl/uczelnie-przyszlosci/
„Program antydropoutowy – Zostań na UW!”
28 lipca 2025 r. Uniwersytet Warszawski i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę na realizację projektu „Program antydropoutowy – Zostań na UW!”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0111/25-00).
Cel główny projektu
Wypracowanie systemowego podejścia uczelni w obliczu wyzwania, jakim jest zjawisko dropoutu, poprzez systematyczne i kompleksowe monitorowanie zjawiska i podjęcie działań w odpowiedzi na zidentyfikowane przez UW przyczyny porzucania studiów.
Główne zadania
- Przygotowanie ogólnouniwersyteckiego modelu monitorowania zjawiska dropoutu – analizy, opracowania modeli predykcyjnych, projektowanie działań naprawczych, realizacja programowego wsparcia dla 250 nauczycieli akademickich (kierowników jednostek dydaktycznych, członków rad dydaktycznych) w zakresie wyników analiz i doboru skutecznych metod przeciwdziałania zjawisku dropoutu.
- Wsparcie i koordynacja funkcjonujących struktur UW odpowiedzialnych za przygotowanie informacji o ofercie dydaktycznej – wypracowanie mechanizmów współpracy, opracowanie zasad upowszechniania oferty dydaktycznej, stworzenie nowoczesnego narzędzia IT do prezentacji oferty, szkolenia dla 40 przedstawicieli kadry uczelni.
- Podjęcie działań służących zwiększaniu poziomu włączenia społecznego osób studiujących i wsparciu ich kondycji psychicznej – wsparcie 1700 osób studiujących na I, II stopniu i studiach jednolitych magisterskich ze szczególnym uwzględnieniem osób studiujących na kierunkach humanistycznych; wsparcie 144 nauczycieli akademickich (kierowników studiów, opiekunów roku i grup) w zakresie pracy z osobami studiującymi w kryzysie psychicznym i wzmocnienia wsparcia psychicznego osób studiujących; wzmocnienie potencjału Centrum Pomocy Psychologicznej.
Wartość projektu: 4 999 924, 00 zł
Wysokość dofinansowania: 4 849 926, 00 zł
Wkład własny: 149 998, 00 zł
Kierownik projektu: mgr Agata Rosińska
Zastępca kierownika projektu: mgr Małgorzata Kopera
Koordynacja: Biuro Innowacji Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Czas realizacji: 01.10.2025 r. – 31.03.2029 r.
Kontakt: bid@uw.edu.pl