Projekty ZIP 2.0 i Uczelnie Przyszłości
Uniwersytet Warszawski rozpoczął realizację dwóch projektów wspófinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS).
Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0
W ramach tego projektu wsparciem objętych zostanie 47 kierunków studiów ze wszystkich jednostek dydaktycznych Uniwersytetu.
W ciągu najbliższych pięciu lat (2025-2029):
- programy tych studiów zostaną dostosowane do zmieniających się oczekiwań i kompetencji studentów, potrzeb rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji,
- studenci skorzystają z oferty dodatkowych zajęć prowadzonych w nowoczesnych formach (projekty, warsztaty, laboratoria), wyjazdów do innych ośrodków akademickich i kluczowych dla UW partnerów biznesowych, pomocy mentorów-praktyków i środków służących do finansowania kosztów badań naukowych,
- wykładowcy rozwiną swoje kompetencje informatyczne i dydaktyczne, w tym związane z kształceniem wspierającym zieloną transformację,
- zmodernizowane zostanie kształcenie językowe realizowane w trybie zdalnym,
- podjęte zostaną działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out).
Celem głównym projektu jest wdrożenie kompleksowego programu rozwoju 47 programów kształcenia na studiach I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, opartego na aktualizacji treści i modernizacji metod kształcenia oraz rozwoju elastycznych ścieżek kształcenia studentów.
Nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00
Wartość projektu: 53 158 131,40 zł
Wysokość dofinansowania: 51 563 387,40 zł
Wkład własny: 1 594 744,00 zł
Więcej: https://bid.uw.edu.pl/zip-2-0/
„Uczelnie Przyszłości”
Uniwersytet Warszawski został jednym z 12 partnerów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w projekcie „Uczelnie Przyszłości”. Projekt zakłada przetestowanie rozwiązań dotyczących kształcenia opartego o project-based learning model i weryfikację możliwości jego powszechnego zastosowania w szkolnictwie wyższym. To model polegający na nauczaniu poprzez realizację projektów. Studenci zdobywają wiedzę poprzez samodzielną realizację określonych zadań.
Celem projektu jest indywidualizacja nauczania w oparciu o rozwiązywanie praktycznych problemów, tworzenie innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych i dopasowanie metod kształcenia do różnorodnych potrzeb i zainteresowań studentów. Zaproponowana ścieżka będzie testowana jako alternatywa dla tradycyjnego podejścia do kształcenia. „Uczelnie Przyszłości” to projekt, który ma wypracować nowe metody współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w procesie kształcenia.
Nr umowy: FERS.05.01-IZ.00-0080/24
Więcej: https://bid.uw.edu.pl/uczelnie-przyszlosci/