Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Projekty współfinansowane w ramach programu FERS

Uniwersytet Warszawski rozpoczął realizację trzech projektów wspófinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS).

Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0

W ramach tego projektu wsparciem objętych zostanie 47 kierunków studiów ze wszystkich jednostek dydaktycznych Uniwersytetu.

W ciągu najbliższych pięciu lat (2025-2029):

  • programy tych studiów zostaną dostosowane do zmieniających się oczekiwań i kompetencji studentów, potrzeb rozwijającej się gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji,
  • studenci skorzystają z oferty dodatkowych zajęć prowadzonych w nowoczesnych formach (projekty, warsztaty, laboratoria), wyjazdów do innych ośrodków akademickich i kluczowych dla UW partnerów biznesowych, pomocy mentorów-praktyków i środków służących do finansowania kosztów badań naukowych,
  • wykładowcy rozwiną swoje kompetencje informatyczne i dydaktyczne, w tym związane z kształceniem wspierającym zieloną transformację,
  • zmodernizowane zostanie kształcenie językowe realizowane w trybie zdalnym,
  • podjęte zostaną działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki (drop-out).

Celem głównym projektu jest wdrożenie kompleksowego programu rozwoju 47 programów kształcenia na studiach I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, opartego na aktualizacji treści i modernizacji metod kształcenia oraz rozwoju elastycznych ścieżek kształcenia studentów.

Nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00

Wartość projektu: 53 158 131,40 zł
Wysokość dofinansowania: 51 563 387,40 zł
Wkład własny: 1 594 744,00 zł

Więcej: https://zip2.uw.edu.pl

 „Uczelnie Przyszłości”

Uniwersytet Warszawski został jednym z 12 partnerów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w projekcie „Uczelnie Przyszłości”. Projekt zakłada przetestowanie rozwiązań dotyczących kształcenia opartego o project-based learning model i weryfikację możliwości jego powszechnego zastosowania w szkolnictwie wyższym. To model polegający na nauczaniu poprzez realizację projektów. Studenci zdobywają wiedzę poprzez samodzielną realizację określonych zadań.
Celem projektu jest indywidualizacja nauczania w oparciu o rozwiązywanie praktycznych problemów, tworzenie innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych i dopasowanie metod kształcenia do różnorodnych potrzeb i zainteresowań studentów. Zaproponowana ścieżka będzie testowana jako alternatywa dla tradycyjnego podejścia do kształcenia. „Uczelnie Przyszłości” to projekt, który ma wypracować nowe metody współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w procesie kształcenia.

Nr umowy: FERS.05.01-IZ.00-0080/24

Więcej: https://bid.uw.edu.pl/uczelnie-przyszlosci/

„Program antydropoutowy – Zostań na UW!”

28 lipca 2025 r. Uniwersytet Warszawski i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisały umowę na realizację projektu „Program antydropoutowy – Zostań na UW!”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0111/25-00).

Cel główny projektu

Wypracowanie systemowego podejścia uczelni w obliczu wyzwania, jakim jest zjawisko dropoutu, poprzez systematyczne i kompleksowe monitorowanie zjawiska i podjęcie działań w odpowiedzi na zidentyfikowane przez UW przyczyny porzucania studiów.

Główne zadania

  1. Przygotowanie ogólnouniwersyteckiego modelu monitorowania zjawiska dropoutu – analizy, opracowania modeli predykcyjnych, projektowanie działań naprawczych, realizacja programowego wsparcia dla 250 nauczycieli akademickich  (kierowników jednostek dydaktycznych, członków rad dydaktycznych) w zakresie wyników analiz i doboru skutecznych metod przeciwdziałania zjawisku dropoutu.
  2. Wsparcie i koordynacja funkcjonujących struktur UW odpowiedzialnych za przygotowanie informacji o ofercie dydaktycznej – wypracowanie mechanizmów współpracy, opracowanie zasad upowszechniania oferty dydaktycznej, stworzenie nowoczesnego narzędzia IT do prezentacji oferty, szkolenia dla 40 przedstawicieli kadry uczelni.
  3. Podjęcie działań służących zwiększaniu poziomu włączenia społecznego osób studiujących i wsparciu ich kondycji psychicznej – wsparcie 1700 osób studiujących na I, II stopniu i studiach jednolitych magisterskich ze szczególnym uwzględnieniem osób studiujących na kierunkach humanistycznych; wsparcie 144 nauczycieli akademickich (kierowników studiów, opiekunów roku i grup) w zakresie pracy z osobami studiującymi w kryzysie psychicznym i wzmocnienia wsparcia psychicznego osób studiujących; wzmocnienie potencjału Centrum Pomocy Psychologicznej.

Wartość projektu: 4 999 924, 00 zł
Wysokość dofinansowania: 4 849 926, 00 zł
Wkład własny: 149 998, 00 zł

Kierownik projektu: mgr Agata Rosińska
Zastępca kierownika projektu: mgr Małgorzata Kopera
Koordynacja: Biuro Innowacji Dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego
Czas realizacji: 01.10.2025 r. – 31.03.2029 r.

Kontakt: bid@uw.edu.pl