Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Regulamin mikropoświadczeń na Uniwersytecie Warszawskim

30 września 2025 r. JMR, prof. dr hab. Alojzy Nowak, podpisał zarządzenie w sprawie regulaminu mikropoświadczeń na Uniwersytecie Warszawskim. Mikropoświadczenie (micro-credential) to opis efektów uczenia się, które osoba ucząca się uzyskała przy niewielkim nakładzie uczenia się. Efekty te zostały ocenione na podstawie przejrzystych i jasno określonych kryteriów. Aktywności edukacyjne prowadzące do uzyskania mikropoświadczenia są opracowane tak, aby osoba ucząca się zdobyła konkretną wiedzę, umiejętności i kompetencje, które odpowiadają na potrzeby społeczne, osobiste i kulturowe lub na potrzeby rynku pracy. Mikropoświadczenia są własnością osoby uczącej się i mogą być udostępniane i przenoszone. Mogą być samodzielne lub łączone w większe poświadczenia i, co ważne, podlegają zapewnianiu jakości według uzgodnionych standardów w danym sektorze lub obszarze działalności.

Mikropoświadczenia są elastycznym sposobem dokumentowania efektów uczenia się, opanowanych w toku krótkich form kształcenia, który będzie rozwijany na naszej Uczelni. Ich wdrażanie otwiera przed Uniwersytetem Warszawskim wiele możliwości – pozwoli lepiej odpowiadać na potrzeby studentów, doktorantów, słuchaczy studiów podyplomowych, a także osób uczących się w formule lifelong learning.

Nadzór nad procesem wdrażania mikropoświadczeń na Uniwersytecie Warszawskim pełni pełnomocniczka rektora ds. mikropoświadczeń – mgr Jolanta Urbanik wraz z zespołem, do obowiązków którego należy w szczególności:

  • wspomaganie procesu decyzyjnego odnośnie do planowanych rozwiązań cyfrowych dotyczących oferowanych kursów i certyfikacji z zachowaniem standardów interoperacyjności na poziomie krajowym i europejskim;
  • wspomaganie merytoryczne i metodyczne projektodawców kursu;
  • opiniowanie wniosków o utworzenie kursów;
  • opiniowanie planowanych zmian w prowadzonych kursach;
  • wskazywanie potencjalnych kierunków rozwoju kursów;
  • opracowanie katalogu kursów oraz mikropoświadczeń nadawanych na Uniwersytecie.