“Uczelnie przyszłości” – innowacyjny model kształcenia
08 11 2024
W dniach 23-25 października 2024 r. w Katowicach odbyła się III edycja Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia. Wzięli w nim udział zainteresowani zagadnieniami jakości kształcenia, akredytacji, umiędzynarodowienia, rozwoju kompetencji dydaktycznych i kształcenia zdalnego. Organizatorem wydarzenia były uczelnie wchodzące w skład Konsorcjum Akademickiego – Katowice Miasto Nauki. Partnerem Merytorycznym było Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), które reprezentowała Martyna Kozłowska-Żukowska, kierownik projektu „Uczelnie Przyszłości”. Jeden z głównych tematów Kongresu dotyczył przyszłości kształcenia na uczelniach wyższych – jak powinno kształcić się przyszłe pokolenia, żeby chciały studiować, dlaczego studia przestają być atrakcyjne dla młodych ludzi oraz czym uczelnie mogą przyciągać kandydatów na studia. Okazuje się, że kandydaci na studia oczekują od uczelni nie tylko przekazywania wiedzy, ale także nowatorskiego podejścia do kwestii nauczania i tworzenia ścieżek rozwoju. Wynika z tego, że koncepcja kształcenia przyszłości powinna być spersonalizowana, dająca możliwość wyboru i otwarta na budowanie programów nauczania wokół zainteresowań studenta. Pomysł pracy naukowej z tutorem/mentorem jest szansą na wprowadzenie na uczelniach wyższych działań, które będą uwzględniały najważniejsze potrzeby studentów.
NCBR jako lider projektu „Uczelnie Przyszłości” wraz z partnerami, w tym także z Uniwersytetem Warszawskim, będą rozwijać model edukacji spersonalizowanej jako makro innowację społeczną w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Jej kluczowym założeniem jest postawienie studenta w centrum procesu kształcenia jako eksperta własnego rozwoju, co oznacza w praktyce m.in. zindywidualizowane kształcenie, szansa na uczenie się przez działanie i doświadczenie, aplikacyjne rezultaty projektów oraz rozwijanie kompetencji przyszłości.
W projekcie „Uczelnie Przyszłości” Narodowe Centrum Badań i Rozwoju będzie testowało zmienione podejście, a następnie upowszechniało je jako rozwiązanie systemowe na uczelniach. Lider projektu i jego 12 partnerów będą wdrażali innowacyjny model kształcenia opartego o autorskie projekty studentów w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania.
Projekt będzie realizowany w okresie 2024 r. – 2028 r.
Uczelnie partnerskie
- Uniwersytet Warszawski
- Politechnika Poznańska
- Politechnika Gdańska
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Politechnika Śląska
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
- Uniwersytet Śląski
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
- Politechnika Łódzka
- Politechnika Warszawska
- Warszawski Uniwersytet Medyczny
Projekt „Uczelnie Przyszłości” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach V osi priorytetowej Innowacje społeczne w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).