Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych – seminarium doskonalące kompetencje w zakresie wykorzystania systemu ELA

Celem seminarium, organizowanego w ramach projektu “Doskonałość Dydaktyczna Uczelni”, jest zaprezentowanie możliwości i funkcji Ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ela.nauka.gov.pl). Seminarium doskonalące kompetencje w zakresie wykorzystania systemu ELA skierowane jest do kadry zarządzającej dydaktyką, nauczycieli akademickich oraz osób organizujących dydaktykę (w tym także pracowników administracyjnych).

Dzięki generowanym przez system raportom, rankingom oraz infografikom możemy znaleźć odpowiedzi na pytania takie jak:

  • po których studiach najlepiej się zarabia?
  • kto najkrócej szuka pracy?
  • jakie jest ryzyko bezrobocia naszych absolwentów?
  • czy warto, żeby studenci pracowali podczas studiów?
  • czy absolwent z dużego miasta jest zamożniejszy?
  • jak różni się sytuacja zawodowa absolwentów studiów I i II stopnia?

System ELA daje nam także możliwość porównywania ekonomicznych losów absolwentów na przestrzeni lat oraz w kontekście lokalnym i ogólnopolskim.

Wiedza o systemie ELA będzie przydatna w kształtowaniu programu studiów i treści kształcenia, wyborze stosowanych metod dydaktycznych oraz wsparciu studentów w kształtowaniu ich ścieżek kariery edukacyjno-zawodowej.

Ramowy program kursu:

  • Zapoznanie uczestników z ogólnymi zasadami działania systemu ELA (metodologia zbierania danych, używane wskaźniki – ich geneza i podział, sposoby prezentacji wyników).
  • Prezentacja możliwości systemu (generowanie raportów i rankingów; uwzględnianie wskaźników form zatrudnienia, bezrobocia i wynagrodzenia na tle ogólnopolskim i lokalnym; sposoby porównywania kierunków, uczelni, roczników itd.). Wyjaśnienie sposobów interpretacji wyników.
  • Praktyczna nauka obsługi systemu ELA (nauka generowania informacji, interesujących uczestników szkolenia; nauka interpretowania wyników).

Po ukończeniu kursu uczestnik:

  • zna ogólne zasady działania systemu ELA i oferowane przez system możliwości dostępu do informacji,
  • rozumie specyfikę sposobu prezentowania informacji w systemie ELA,
  • potrafi wykonać własne porównania, generować raporty i rankingi, uwzględniając interesujące go kierunki i dziedziny naukowe oraz wskaźniki takie jak formy zatrudnienia, wysokość zarobków, bezrobocie, praca studentów itd., potrafi interpretować uzyskane wyniki,
  • rozumie, jak skonfrontować wiedzę zdobytą przy użyciu sytemu ELA z realiami rynku pracy i kształcenia studentów i absolwentów.

Osoby prowadzące:

dr Marta Kiełkowska – Wydział Socjologii

dr Anna Dziedzic – Wydział Filozofii

Seminarium odbędzie się w godz. 10.00-13.30 na Wydziale Socjologii (ul. Karowa 18), IV p., s. 406.

Projekt „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWR. 03.04.00-00-P023/21).