Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Ważny głos w sprawie mikropoświadczeń 

Pełnomocniczka rektora ds. mikropoświadczeń, Jolanta Urbanik, udzieliła wywiadu Instytutowi Badań Edukacyjnych (IBE), w którym tematem przewodnim, nieustannie zyskującym na znaczeniu w szkolnictwie wyższym, są mikropoświadczenia.

Mikropoświadczenia to nowe, krótsze formy kształcenia, które mogą wspierać aktualizacje treści nauczania i efektów uczenia się, stanowiąc tym samym odpowiedź na ograniczenia tradycyjnych programów kształcenia, które z czasem stają się przestarzałe i niedopasowane do potrzeb rynku pracy. Ich zmiana i dostosowanie do potrzeb interesariuszy odnośnie treści i formy kształcenia, jak również podejścia dydaktycznego wymaga czasu ze względu na wymogi proceduralne.  Zdaniem J. Urbanik mikropoświadczenia są dla uczelni szansą, bowiem zapewnią możliwość zdobycia kompetencji poszukiwanych tu i teraz Pozwolą także na zwiększenie poziomu umiędzynarodowienia kształcenia na polskich uczelniach, jeśli zaoferują kursy prowadzone w różnych językach, szczególnie w języku angielskim, zorientowane na kształcenie zdalne również studentów międzynarodowych, wykorzystując przy tym potencjał wykładowców z zagranicy. Takie inicjatywy to bez wątpienia krok w stronę uruchamiania całych kierunków studiów w językach obcych, przyczyniający się do większego zainteresowania studentów i doktorantów z zagranicy oraz pozyskiwania zagranicznej kadry do kształcenia studentów na polskich uniwersytetach.

Mikropoświadczenia, zdaniem pełnomocniczki rektora ds. mikropoświadczeń, mogą pomóc także w ograniczaniu zjawiska dropoutu na polskich uczelniach – studenci mogą pozostać na uczelni i skorzystać z krótszych form uczenia się i zbudować swój „dyplom” z mniejszych poświadczeń. To doskonała oferta dla tych osób uczących się, które nie mogą lub nie chcą poświęcić 2 czy 3 lat wyłącznie na studiowanie i wolą gromadzić mniejsze poświadczenia, łącząc naukę z życiem zawodowym i prywatnym.

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym tekstem artykułu, w którym omówiono możliwości rozwoju mikropoświadczeń w polskich uczelniach oraz ich znaczenie dla budowania bardziej elastycznej oferty dydaktycznej.