Pierwsze Międzyuczelniane Seminarium Dobrych Praktyk Dydaktycznych

21 września na Uniwersytecie Warszawskim odbyło się pierwsze Międzyuczelniane Seminarium Dobrych Praktyk Dydaktycznych, w którym udział wzięli m.in. przedstawiciele władz UW, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Każdy z prelegentów opowiedział o dobrych praktykach dydaktycznych, które realizowane są na reprezentowanych przez nich uczelniach. O dobrych praktykach na Uniwersytecie Warszawskim mówili prorektor  ds. studentów i jakości kształcenia UW dr hab. Sławomir Żółtek, prof. UW oraz pełnomocniczka Rektora UW ds. jakości kształcenia dr Justyna Godlewska-Szyrkowa, koncentrując się m.in. na nowym modelu organizacji kształcenia, strategicznych funkcjach i zadaniach kierowników jednostek dydaktycznych, znaczeniu Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia i rad dydaktycznych, a także o profilowanych programach szkoleniowo-integracyjnych przeznaczonych dla pracowników uczelni. Z prezentacji Prorektor ds. studenckich i kształcenia UAM prof. dr hab. Joanny Wójcik uczestnicy spotkania mogli dowiedzieć się, jakie innowacyjne  rozwiązania wdrażane są na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w tym m.in. badania jakości kształcenia i grywalizacji,  Dni Jakości Kształcenia, konkurs projakościowy, seminaria i warsztaty dydaktyczne, konkursy studenckie oraz Dzień Zdrowia Psychicznego. Prorektor ds. kształcenia i studentów UŚ dr Katarzyna Trynda, prof. UŚ opowiedziała m.in. o tutoringu naukowym, powołaniu zespołu ds. opracowywania rozwiązań problemów niejednorodnych, czyli takich, których nie da się rozwiązać w obrębie jednej dyscypliny, mikropoświadczeniach, zmianach w programach studiów oraz Międzynarodowym Kongresie Jakości Kształcenia, który odbędzie się w terminie 18-20 października 2023 r. w Katowicach. Seminarium zakończyło wystąpienie prorektora ds. dydaktyki UJ prof. dr. hab. Armena Edigariana, który przedstawił strukturę organizacji dydaktyki w swojej uczelni, w tym cele funkcjonowania i przyczyny powstania Centrum Wsparcia Dydaktyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Następnie opowiedział o potrzebie powołania zespołu ds. analizy studiów, ewaluacji nauczycieli akademickich i ankietach oceniających zajęcia dydaktyczne.

Prorektor ds. studentów i jakości kształcenia UW dr hab. Sławomir Żółtek, prof. UW oraz inicjatorka i organizatorka wydarzenia dr Agnieszka Janiak-Jasińska jednomyślnie zapowiedzieli, że tego rodzaju spotkania będę kontynuowane również w kolejnych latach, a do dyskusji o dobrych praktykach dydaktycznych będą zapraszane także kolejne uczelnie.

Seminarium zostało zorganizowane przez Biuro Innowacji Dydaktycznych w ramach projektu „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni”, kierowanego przez pełnomocniczkę Rektora ds. jakości kształcenia dr Justynę Godlewską-Szyrkową. Projekt „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWR.03.04.00-00-P023/21).