„Generatywna AI na UW – dobre praktyki” – raport DELab UW
Publikacja zespołu DELab UW odpowiada na nurtujące społeczność akademicką pytania dotyczące możliwości wsparcia edukacji i nauki przez generatywną sztuczną inteligencję. Dokument jest odpowiedzią na wyzwania związane z zastosowaniem genAI w dydaktyce, badaniach naukowych oraz w codziennej pracy akademickiej. Dostarcza praktycznych wskazówek, jak, z poszanowaniem zasad etycznych i akademickich, efektywnie i odpowiedzialnie korzystać z technologii.
Raport przedstawia wyniki badań przeprowadzonych wśród społeczności Uniwersytetu Warszawskiego (wykładowców, studentów i badaczy) oraz rekomendacje, jak wykorzystywać genAI w sposób odpowiedzialny. Porusza kwestię zastosowania genAI w dydaktyce, np. w ocenianiu prac, identyfikacji trudnych do zrozumienia obszarów, w przygotowywaniu rutynowych testów (“low-stakes”), personalizowaniu pytań egzaminacyjnych i tworzeniu symulacji, w których studenci mogą rozwijać umiejętności praktyczne. Dokument zwraca także uwagę na rosnące znaczenie technologii generatywnej w edukacji i nauce, jednocześnie wskazując na wyzwania, takie jak potencjalne ryzyko plagiatu czy konieczność przystosowania regulacji akademickich do nowych technologii.
Raport dostępny jest w formie interaktywnej strony internetowej, co pozwala na bieżące aktualizowanie treści w odpowiedzi na dynamiczny rozwój technologii i zmieniające się przepisy: Raport „Generatywna AI na UW – dobre praktyki”.